Läsa, lyssna och leva.

Skriftställare Jörgen Källmark E.H. 1993

En släkting till mig, en kvinna som just hade firat sin åttiårsdag,berättade för sina barn att hon gjort en stor upptäckt. Hon hade upptäckt Bibeln. Det fyllde henne med glädje.

– Så intressant Bibeln är! sade hon. Hela sitt långa liv hade hon låtit passera utan att hon brytt sig om Bibeln.Inte förrän nu hade hon läst de kristna tidningarna,som hon fått sig tillskickade,och de hade lett henne läsa Bibeln.

Här är det verkligen skäl i att säga: Bättre sent än aldrig. Det är inte försent att öppna böckerna bok och bli förtrogen med dess innehåll.

Fast man är åttio år får man bli en:

Läsare

Inte läsa för att ha läst,utan för att läsa. Inte rutinmässigt och mekaniskt, utan eftertänksamt och mediterande.Tillägna sig ordet i tro. Uppta det i sitt hjärta.Då ska han finna att som solen lägger sin ljusgata direkt till iakttagaren var han en befinner sej på havsstranden,så är ljustes rikedom hans.Det innebär att man blir en veklig:

Lyssnare

Paulus säger att galaterna fick motta den helige Ande när de lyssnade till Guds ordi tro.Lyssnandet var förmedlande, blev aktivt. Gud öppnar våra öron att höra på lärjungasätt. Det innebär lydnad. Om hans röst når oss i den stilla susningen eller kommer till oss som Jesu stämma genom stormen och vågornas brus på Gennesarets sjö,så innebör det tröst, nytt mod och vägledning. Allt resulterar i liv. Vi får nåd och kraft att:

Leva

genom tro. Den som vill komma till Gud måste tro att han är till och att han lönar dem som söker honom. Den rättfärdige ska leva av sin tro. Några andra livsmöjligheter än  de tron tillhandahåller finns inte.Tron står inte i relation till några gärningar, men uppenbarar ändå sådana. Visa mig din tro utan gärningar så ska jag visa dig min tro,säger aposteln Jakob.Det tron förmedlar till oss är oförgängligt. Evigt. Det har sin grund i den ostnlighetens värld som finns bakom alla dunkla skyar och mörka tidsmoln.

Där väntar oss den uppenbarelse som när stunden är inne ska förvandla våra kroppar till likhet med Jesus Kristus, Guds son.

Det kommer att ske i ett ögonblick genom den kraft som är mäktig att underlägga allt.

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s